Szinopszis

Entre deux mers ( két tenger között )

A fotó mint dokumentum és bizonyíték a valóság megismerésének lehetősége. Mégis hol vannak a valóság határai? Mik a fotográfia eszközei és korlátai? Mitől válik értelmezhetővé a képen szereplő valóság? Mi az alkotó és a terjesztő felelőssége?
Sorozatom ezeknek a kérdéseknek vizsgálata, játék a fotográfia nyelvével és szabályaival.
Célom a néző valóságérzékelésének kibillentése, a látvány értelmezésének megkérdőjelezése. Valódi és mű, valóság és illúzió, igazság és propaganda, hasznos és haszontalan, rend és káosz - ezeket a fogalmakat akarom ütköztetni ebben a sorozatban.
A kollekcióba megrendezett fotók is kerülnek, aminek egy nagy része két képből áll. Ezeknek célja olyan képpárok létrehozása, ahol az egyes képek más jelentést hordoznak a diptichonon belül és mégis egy eseményt ábrázolnak, de végeredményben mégis egy képként értelmezhetőek. Egy esemény két nézőpontból rögzítve, mint két vélemény, két különböző tanú leírása. ( ezek a képek két fényképezőgép egy idejű szinkronizálásával készülnek) Ezen kívül ezekkel a megrendezett szituációkkal fontos társadalmi kérdésekre igyekszem reflektálni, amikhez az emberi kapcsolatokon keresztül közelítek.
A "staged" fotó és a film között nyilvánvaló párhuzamok vannak, ez az egyik oka, hogy ebbe a világba helyezem a sorozatot (főleg a film noir stílusjegyeinek bevonásával és számtalan utalással a filmtörténet ezen korszakára), hogy újabb értelmezési lehetőségeket generáljak és boncolgassam a fotó és mozgókép viszonyát is.

Szinopszis:

Munkamódszerem, hogy először úgymond körbejárom a témát és sok fotót gyűjtök amiket később szelektálok és csak annyit hagyok meg amitől kereknek és egésznek érzem a sorozatot.
Bizonyos helyekre többször visszajárok, hogy a megfelelő időjárási viszonyok között, a megfelelő évszakban vagy időszakban, ideális fényviszonyok között készítsem el a végső publikálható képet.
( néhány példa erről a fázisról )
A megrendezett fotók még több előkészítést igényelnek. Több vázlatot is készítek a helyszínekről és lehetőségekről, karaktereket, sokszor a szituációkat, vagy annak részleteit is kipróbálom, hogy ne érjen felkészületlenül semmi a helyszínen. Gyakran az engedélyek beszerzése is időigényes folyamat. Ezek párhuzamos szervezése, az akadályok leküzdése és kiszámíthatatlan helyzetek lépésről lépésre alakítják ki a sorozatot.

Hozzávetőlegesen 20-30 darab egyedi képet ( amiből néhány darab szintén megjelenít figurákat és megrendezett szituációkat) és 6-7 diptichont tervezek készíteni. Ezeknek nagy része az előkészítési folyamaton átestek, de csak a végső megvalósítás és szelekció után kerülnek be a sorozatba.
Ez a szelekció részben abból áll, hogy törekszem a sorozat diverzitására. Ezen kívül fontos szempont a vizuális elemek egymáshoz illeszkedése, egymás erősítése, de igyekszem elkerülni a felesleges ismétléseket.
Anyagi források nem állnak korlátlanul rendelkezésre, ezért váratnak magukra azok a feladatok amik a leginkább költségesek, mint a helyszínek, jelmezek és kiegészítő eszközök bérlése, gyártása, valamint a szereplők utaztatása és esetleges díjazása, ami vonatkozik a sokszor népesebb asszisztenciára is.

A sorozat képeinek viszonya alá és fölérendelt ezért három különböző méretben képzelem el őket a publikálás, illetve a kiállítás megvalósításakor.